Funderingar kring tävlingen.

Yes, nu har väl tävlingen hunnit sjunka in och man har fått tid till att reflektera vad vi gjorde bra och vad vi kan ändra på.

- Till att börja med vet jag att vi INTE ska starta i klunga nästa gång, han blir alldeles för taggad och kan inte koncentrera sig på sitt. (Det är något man kan träna på hemma kanske, försöka komma iväg och rida ett helt gäng. Det är ju verkligen något som inte händer ofta hemma liksom. )
- En sak om Julle hade varit tränad för att gå i det tempot, men det var han inte och därför gjorde jag valet att släppa klungan vilket jag är nöjd med. Det blev ju trots allt ganska många uteslutningar, och även en omkullridning. Detta kan ha berott på för högt tempo på ett underlag som hästarna inte höll för helt enkelt. Så jag är faktiskt riktigt nöjd med att vi tog det i vårat tempo och att vi höll för hela sträckan.


- En annan sak jag funderat på var pulsen, han låg på 56 i puls nästintill direkt inne i grinden, och låg stabilt på den pulsen länge. Eftersom att vi inte har hunnit träna så mkt på det hemma så visste jag inte hur Julle skulle funka med pulsning på nytt ställe osv och valde därför att vänta ganska länge med att pulsa in. Min tanke var då att nästa gång kan vi gå in tidigare och spara tid på det.
 - En annan bidragande orsak till lite högre puls kan bero på svampningen, vi har inte tränat supermycket på det heller. Har mest duschat efter varje ritt och inte riktigt tränat svampa, det kan vara en bidragande orsak till att pulsen inte sjunker på en gång ? 
- Kom på att ett till litet fel vi gjorde var att vi la på hela täcket på honom, jag tänkte mest på att inte få en kall och stel häst. Men samtidigt är bogen ett stort parti som behöver svalkas, och det är en stor pulsåder som sitter där och ska kylas. Blir att tänka på till nästa gång !

Utefter banan ville han inte dricka något alls dom första 3 milen. Kunde det berott på vattnet som fanns tillgängligt ? Gillade han inte vattenhinken ? Eller ville han helt enkelt inte dricka?
Jag vet att Kopia som jag hade drack aldrig något första slingan heller. Väldigt individuellt det där.

Tycker ändå att allt annat flöt på riktigt , riktigt bra. Men det är ju alltid det att veta hur varje häst funkar, alla är ju olika individer och det som funkar på en häst behöver inte funka bra på nästa.  Så hur Julle vill ha det får vi helt enkelt ta reda på genom att träna och pröva oss fram.

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback